فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات

برای کالاهای تجاری خود از چه رنگ‌هایی استفاده کرده‌اید؟ دلیل شما برای این انتخاب چه بوده است؟ آیا تنها بر مبنای سلیقه‌ی شخصی‌تان انتخابشان کرده‌اید یا یک پیام خاص تجاری در ذهنتان دارید؟
در حالی که برای جلب توجه مشتری پرداختن به شکل ظاهری کالا بسیار مهم است, انتخاب رنگ نیز می‌تواند پیام خاصی را به ذهنشان متبادر کند. آیا مطمئنید که از پیغام نهفته در پس آن رنگ‌آمیزی آگاهی دارید؟...

هیچ فرقی نمی‌کند که از کارت بازرگانی, بروشور, وب سایت, پوستر یا چیزهای دیگر استفاده می‌کنید, مهم آن است که در انتخاب رنگ بسیار دقت کنید. رنگ‌ها نه تنها ظاهر کالا را زیبا‌تر جلوه می‌دهند, بلکه بر عملکرد و رفتار ما نیز تأثیر می‌گذارند. بنابراین بهتر است آگاه باشیم که رنگ مورد استفاده‌ما بر مخاطب چه تأثیری می‌گذارد.
مثلاً, آیا تا به حال متوجه شده‌اید که بیش‌تر رستوران‌های عرضه کننده خوراک حاضری (fast food) در دکوراسیون خود از رنگ‌های قرمز روشن و نارنجی استفاده می‌کنند؟ سرعت بالای این رنگ‌ها در تأثیر بر روی مشتری, ابداً تصادفی نیست. مطالعات نشان داده‌اند که رنگ‌های قرمز و نارنجی, مشتری‌ها را تشویق می‌کند تا هر چه زودتر غذایشان را بخورند و رستوران را ترک کنند یعنی درست همان کاری که صاحبان این قبیل رستوران‌ها از شما انتظار دارند.
همچنین مشاهده تلفیقی فراوان از دو رنگ مشکی و قرمز در وب سایت‌های ویژه‌ی بزرگسالان نیز امری تصادفی نیست. به اعتقاد محققان, این رنگ‌ها معانی ضمنی جنسیتی دارند.
آیا تاکنون متوجه شده‌اید که در اسباب بازی‌ها, کتاب‌ها و وب‌سایت‌های ویژه‌ی کودکان معمولاً از تکه‌های بزرگ رنگ‌های روشن زنده و اصلی استفاده می‌شود؟ جوان‌ترها این رنگ‌ها را ترجیح می‌‌دهند و پاسخگویی مثبت آن‌ها به کالاهایی که این ویژگی را دارند بسیار بیش‌تر از کالاهایی است که با مداد شمعی یا ترکیبی از رنگ‌های بی‌روح و سرد رنگ‌آمیزی شده‌اند.
محققان بازاریابی در آمریکا روز خاصی را به گردش علمی اختصاص داده‌اند که در آن به شناسایی رنگ‌ها و تأثیرات احتمالی آن‌ها بر انسان می‌پردازند.
اما تأثیرات رنگ در میان فرهنگ‌های مختلف, متفاوت است. بنابراین هنگام طراحی هر گونه نیازمندی‌های تبلیغاتی باید به رویکردها و خواست‌های مخاطبینتان توجه کنید.
مثلاً, سفید در فرهنگ کشور چین و ارغوانی در فرهنگ کشور برزیل, نماد مرگ هستند. رنگ زرد برای چینی‌ها مقدس است, اما نزد یونانی‌ها یادآور غم و اندوه و برای فرانسوی‌ها نشانی از بخل و حسادت است. در آمریکای شمالی, رنگ سبز تداعی کننده‌ی بخل و حسادت است. مردم کشورهای گرمسیری بیش‌تر با رنگ‌های گرم موافق‌اند و مردم کشورهای سردسیر و شمالی رنگ‌های سردتر را ترجیح می‌‌دهند.
مثلاً, در فرهنگی که امروزه خط فکری آمریکای شمالی بر آن استوار است, هر یک از رنگ‌های زیر تداعی کننده کمیت‌ها یا عواطف خاصی است.
قرمز: هیجان, قدرت
آبی (که جزو خواستنی‌ترین رنگ‌ها است): اعتماد, قابلیت اطمینان, اعتبار, تعلق, خونسردی.
زرد: گرما, اشعه خورشید, خرسندی, شادی.
نارنجی: بازیگوشی, خونگرمی, سرزندگی.
سبز: طبیعت, طراوت, خونسردی, آرامش, خونگرمی, وفور نعمت.
ارغوانی: صداقت, معنویت, بزرگ‌منشی.
صورتی: لطافت, ملاحت, فرهیختگی, امنیت.
سفید: خلوص, عفت, پاکدامنی, تمیزی, جوانی, نرمی و ملایمت.
سیاه: کارکشتگی, دلفریبی, جذابیت, ابهام, پیچیدگی.
نقره‌ای: اعتبار, وجهه, آبرومندی, گران‌بهایی.
همچنین محققان در امور بازار و بازاریابی به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارد. کسانی که تنها از سر هوا و هوس خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های قرمز, نارنجی, سیاه و آبی مایل به ارغوانی عکس‌العمل بهتری از خود نشان می‌دهند. اما, کسانی که حساب شده و با در نظر گرفتن توان مالی‌شان خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های صورتی, آبی مایل به سبز, آبی آسمانی و سرمه‌ای عکس‌العمل نشان می‌دهند.
ابتدا درباره‌ی بازاری که هدف نهایی شما است فکر کنید. مثلاً تصور کنید که قصد دارید کتاب‌هایی برای نوجوانان چاپ کنید و بفروشید, اما با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سروکار دارید. احتمال دارد کتاب‌هایی را طراحی کنید که در آن‌ها از رنگ‌های روشن و اصلی (قرمز, آبی, زرد) استفاده شده است تا این‌گونه توجه خواننده‌های نوجوانتان را جلب کنید. از این رو باید اقلام مورد نیاز در امر بازاریابی (نظیر بروشور, وب‌سایت و از این قبیل) را با در نظر گرفتن روحیه و سلیقه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تهیه کنید. می‌توانید از رنگ‌های آبی (اعتماد, قابلیت اطمینان), صورتی (فرهیختگی, ملاحت, امنیت)


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 15 آذر 1394برچسب:اثر رنگ در بازاریابی و تبلیغات ,, | 22:58 | نویسنده : marjan mirzaii |

 

 تاثیررنگهای خانه روی سلامت:

رنگ خانه، آشپزخانه و اتاق‌ها در جذاب کردن خانه و ایجاد آرامش یا حتی ایجاد حس ناراحتی تاثیر زیادی دارد. روانشناسی رنگهاها حاکی از آن است که رنگ‌هایی که ما در اتاق‌های خانه و دکوراسیون خانه‌مان می‌بینیم می‌تواند تاثیرات عاطفی و هیجانی خوبی روی ما و اعضای خانواده‌مان داشته باشد. رنگ‌ها برای هر فرد امری واحد است و زبان‌ گویا است و با زبان بی‌زبانی با ما حرف می‌زند...

دیوار خانه شما چه رنگی است؟ رنگ اتاق خواب‌تان چه رنگی است؟ایده خوبی است که برای حس آرامش و حتی سلامت عاطفی رنگ مناسبی را برای خانه‌تان انتخاب کنید در این مقاله می‌توانید با بهترین رنگ‌ها برای هر اتاق بیشتر آشنا شوید.
اتاق‌نشیمن
رنگ‌هایی با تون گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی و رنگ‌هایی مثل قهوه‌ای برای اتاق‌نشیمن بسیار مناسب است. چرا که این رنگ‌ها افراد را به گفتگو و مباحثه تشویق می‌کند این رنگ‌ها همچنین افراد را به نشستن در کنار هم و صحبت کردن تشویق می‌کند. در این صورت بیشتر با دیگران احساس نزدیکی و محبت می‌کنید.
رنگ آشپزخانه
کارشناسان محقق روی آثار رنگ‌ها بر این باورند که کسانی که در دوران کودکی خاطرات زیادی از آشپزخانه دارند آشپزخانه آنها خاطره‌انگیز است. اگر کودکی در آشپزخانه آبی و سفید بزرگ شده باشد و حافظه خوبی داشته است آبی و سفید بهترین رنگ برای شما و خانواده‌تان است. اگر رنگ‌ آشپزخانه تاثیری در یادآوری خاطرات گذشته شما نداشته است، رنگ قرمز و زرد بهترین رنگ‌ها برای آشپزخانه است. اما مراقب وزن‌تان باشید. این رنگ‌ها علاوه بر اینکه شما را تحریک به گفتگو و کنار هم نشستن می‌کند، ممکن است سبب تشویق شما به زیاد خوردن هم شود. برای همین هم هست که بیشتر رستوران‌ها رنگ‌های نارنجی و قرمز را برای دیوارهای خود انتخاب می‌کنند، اگر رژیم دارید رنگ آشپزخانه و کاشی‌های آن را قرمز انتخاب نکنید. دکوراسیون قرمز موجب افزایش اشتها می‌شود
اتاق غذاخوری
به خاطر آثار محرک، دکور قرمز می‌تواند رنگ خوبی برای اتاق غذاخوری باشد. همچنین محیط را برای بحث و گفتگو آماده کند. همچنین اشتهای میهمانان را هم تحریک کند. اگر اتاق غذاخوری‌تان قرمز باشد حتما میهمانان از دست پخت شما هم تعریف خواهند کرد.
رنگ اتاق خواب
اتاق خواب باید همیشه جایی برای استراحت و رفع خستگی باشد و همچنین موجب ارتباط صمیمانه شما با همسرتان شود. رنگ‌های آرام و خنک، سبز و آبی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. چون تاثیرات آرا‌م‌کننده‌ای دارند. رنگ قرمز برای اتاق خواب خوب نیست چرا که ممکن است روی فشارخون و ضربان قلب شما تاثیر بگذارد
رنگ حمام و دستشویی
سفید و رنگ‌های گرم انتخاب بیشتر افراد برای حمام و دستشویی است. چرا که این رنگ‌ها با تمیزی و کثیفی ارتباط دارد. با کوچک‌ترین آلودگی افراد متوجه شده و اقدام به تمیز کردن این مکان‌ها خواهند کرد. حمام و دستشویی اتاق‌های خصوصی هستند که فرد باید در آن کاملا احساس آرامش کند. برخی افراد هم رنگ‌های آبی و سبز را برای حمام و دستشویی خود می‌پسندند. چرا که این رنگ‌ها هم در ایجاد حس آرامش نقش دارند و هم در تمیزی و پاکی کمک‌کننده هستن

رنگ اتاق کار
قرمز و نارنجی می‌تواند سبب حرکت و فعالیت بیشتر در شما شود. این رنگ‌ها همچنین ممکن است موجب شوند که بیشتر احساس گرما کنید. به همین دلیل سبز و‌ آبی انتخاب بهتری برای رنگ اتاق کار است. رنگ زرد مایل به سبز و آبی مایل به سبز در روان‌شناسی رنگ اتاق کار بهتر است.رنگ اتاق ادارههدف از انتخاب رنگ اداره‌ها، بازدهی بیشتر کارمندان است. هر چه بهتر و کامل‌تر و سریع‌تر بتوانید کار کنید، زمان بیشتری با اعضای خانواده‌تان و دوستانتان خواهید گذراند. کارشناسان و روان‌شناسان معتقدند سبز رنگ خوبی برای اتاق اداره‌ها است. سبز رنگی است که موجب تمرکز ذهنی می‌شود. این بهترین رنگ برای محیط و دیواره‌های اتاقی است که فرد مجبور است ساعات طولانی در آن کار کند.   


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:تاثیررنگ های خانه روی سلامت,رنگ خانه, | 21:47 | نویسنده : marjan mirzaii |

روانشناسی رنگ در قرآن

تمام خوانندگان جوانی که با قرآن کریم مأنوس هستند، اطلاع دارند سوره بقره (گاو ماده) در بردارنده داستانی است که یکی از ارکان آن پیدا کردن گاوی با ویژگیهای خاص و رنگ مخصوص است. سپس کشتن آن گاو و زدن بخشی از آن را به بدن کسی که به ناحق کشته شده بود تا زنده شود و قاتل را معرفی کند.
همچنین می‌دانند که اصطلاحی به نام بهانه های بنی‌اسراییلی داریم. این اصطلاح به همین داستان ربط دارد که علاوه بر قرآن کریم در کتاب مقدس هم در دو سه جا آمده است. نگارنده این سطور در یکی از «نکات قرآنی» که در نشریه «بینات» نوشته است، اشارات مفصل‌تری به آن دارد. داستان گاو در میان قوم بنی اسراییل یعنی یهودیان قدیم در حدود عصر حضرت موسی (ع) رخ داده است...

خداوند به پیامبر بنی اسراییل که وحی صریح و قاطع می فرستد که باید گاوی ذبح کنند. بنی اسراییل، شاید تحت تأثیر فشارهای پنهانی قاتل و همدستانش زیر بار ذبح گاو، که می‌توانست هر گاوی باشد، نمی‌رفتند و می‌پرسیدند: این گاو باید پیر باشد یا جوان؟ کاری باشد یا از کار افتاده؟ چه رنگی باشد؟ و غیره.
پیامبر هم از طریق دریافت وحی به آنان جواب می داد تا اینکه سرانجام وصف کاملی از آن به دست داد و به این بهانه‌های بنی‌اسراییلی خاتمه داد.
آنچه به بحث حاضر ارتباط دارد آیه 69 سوره‌بقره است که در میانه‌گیرو دار پاسخ دهی به بهانه‌های بنی‌اسراییلی است:‌« قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّکَ یبَینْ لَنا ما لَوْنُها قالَ اِنَّهُ یقُولُ اِنَّها بَقَرَة صَفْراءُ فاقِع لَوْنُها تَسُرُّ النّاظِرِینَ؛ گفتند از پروردگارت بخواه برای ما روشن کند که رنگ آن چیست؛ گفت: او می‌فرماید آن گاوی زرد است که رنگش زرد روشن است [و] بینندگان را شاد می‌کند.»
بحث ما در عبارت «صَفْراءُ فاقِع لَوْنُها تَسُرُّ النّاظِرِینَ؛ گاوی است زرد، که رنگش زرد روشن است[و] بینندگان را شاد می‌کند.» است.
همه ما به حس و عیان، بعضی گاوها یا آهوها یا اشیاء زرد خوشرنگ را دیده‌ایم که دیدن آنه حال و حالت خوشی در انسان ایجاد می کند. اینکه رنگها هر کدام معنای خاص و اثر خاص دارند از مسلّمات فرهنگی و یافته‌های علمی است. در قدیم و از قدیم فی المثل رنگ سفید را نشانه‌صلح و صفا و تسلیم می‌شمردند و سیاه را نشانه عزا یا وقار چنانکه رنگ سیاه شعار عباسیان بود. یا سبز را نشانه‌معصومیت می‌انگاشتند (چنانکه شعار بنی هاشم یا سادات بود)، یا سرخ که نشانه انقلابی‌گری و خونخواهی بود.
این مسأله در ذیل دو مقوله بررسی می‌شود یکی سمبولیسم رنگها (نماد پردازی و معنای کنایی رنگها) و دیگری روانشناسی رنگ. بحث ما مربوط به روانشناسی رنگ است. از زمانی که قرآن مجید رنگ زرد روشن را شاد کننده بینندگان شمرد تا زمانی که روانشناسی رنگها در روانشناسی (و حتی نقاشی) مورد بحث و فحص علمی قرار گرفت، بیش از 12 ـ 13 قرن گذشته است.
امروزه روانشناسان به ارزش روانی گوناگون رنگها توجه و در آنها تحقیق دارند. مثلاً رنگ اتاق و اثاثیه آسایشگاههای روانی را زرد روشن می‌گیرند؛ زیرا این رنگ را شاد و شادکننده یافته‌اند که اثر آرامش دهنده و تسکین دهنده بر اعصاب و روان بیماران حسّاس و نازک طبع و زود رنج دارد. البته تأثیر این رنگ فقط بر بیماران روانی نیست، بلکه بر همه انسانهاست.
چیزی که مسلّم است این بینش و برداشت راجع به رنگها و این رنگ خاص در فرهنگ زمانه‌وحی و نزول قرآن نمی گنجد و فقط وحی الهی می‌توانسته است بیش از یک هزار سال بر پژوهش علمی رنگها سبقت بگیرد.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:روانشناسی رنگ ,روانشناسی رنگ در قرآن, | 21:43 | نویسنده : marjan mirzaii |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog Themes By BlackSkin :.